یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Tuesday, October 24, 2006
آيا کشيدن کاريکاتور مسوولان روحاني، اهانت به پيامبر است؟
يک کامنت جالب از يکی از خوانندگان باعث شد اندکی به نکته​ای بيانديشم. آيا کاريکاتور روحانيون معادل اهانت به پيامبر است؟

خرداد ۱۳۷۱، خیابان نوبخت، مجله گل​آقا:
کیومرث صابری وارد آتلیه می​شود و چند تا عکس از محمد خاتمی به من می​دهد. می​گوید کاریکاتورش را برایم تا فردا آماده کن. دو سه تا طرح می زنم ولی خوب در نمی​آید. روز بعد می​گویم که نتوانسته ام.

مرداد ۱۳۷۱، دانشگاه تهران:
یکی از طلاب مدرسه عکمیه شاه آبادی یک بولتن داخلی همراه با عکس​هایی از آیت​الله یزدی و دیگران به من می​دهد تا کاریکاتورشان را بکشم. می​گوید داخلی است و آیت​الله یزدی تایید کرده. زیر بار نمی​روم.

مرداد ۱۳۷۶، ریاست جمهوری، دفتر محسن هاشمی:
محسن هاشمی پیشنهاد می​کند پدرش را به صورت کاریکاتور بکشم. می​گویم می​ترسم! شرط می​گذارم که رو در رو این کار را بکنم!

مرداد ۱۳۷۶، هفته​نامه مهر:
حجت​الاسلام زم از من می​خواهد کاريکاتور هاشمی را برای مراسم تقدير "عصرانه​ای با هاشمی" حاضر کنم. حدود يک ساعت با من بحث می​کنند، تا مجاب شوم. زم می​گوید که به عنوان نماینده رهبری در امور هنری، و کسی که می​تواند مشورت دهد، معتقد است که کاریکاتور روحانیت اهانت محسوب نمی​شود. همه طراحی​هايم را دور می​اندازم تا نسخه​ای به دست کسی نيافتد، و همان تک نسخه را به حاجی می​رسانم.

دی​ماه ۱۳۷۸، روزنامه [...]:
[اسم محفوظ]: نیک​آهنگ، کاریکاتور ... را بکش. طرف مرجع تقلید هم نیست، پس مشکلی نداریم.چون گل​آقا کاریکاتور روحانیون را چاپ کرده و مورد تایید رهبر هست، ما هم باید این کار بکنیم. ظاهرا کاریکاتوریست کیهان هم کاریکاتوری از آیت​الله منتظری در جایی کشیده بوده(خودم ندیدم، ولی همان ماجرا به هیات نظارت هم کشیده شد).

آبان ۱۳۷۹، جلسه غیر رسمی سین جیم!:
...این جلسه بعد از ۲ ساعت تمام می​شود. راضی می​شوند که من کاریکاتور روحانیون را نکشیده​ام.

اسفند ۱۳۸۰، روزنامه حيات نو:
حجت​الاسلام سيد هادی خامنه​ای از من می​خواهد کاريکاتور روحانيون را بکشم؛ می گويم فضا آماده نيست! اين گفتگو چيزی در حدود ۴۵ دقيقه به طول می​انجامد. من هم راضی نشدم و تا حدی او را مجاب کردم ...
...
بعدها برای روزآنلاین هم کاریکاتور هاشمی رفسنجانی را کشیدم، و هم کاریکاتور خاتمی را. تا دیروز که کاریکاتور آیت​الله جنتی را نکشیده بودم، کسی کشیدن کاریکاتور روحانیون را با کاريکاتورهای دانمارکی موهن مقایسه نکرده بود.

با دوست محترم کامنت گذار کماکان در حال گفتگو هستم، و به طور خلاصه ایشان می​فرماید که چون عمامه و عبا لباس پیامبر است، نمی​توان با آن به صورت کاریکاتوری برخورد کرد، ولی اگر با عکس شوخی کنم، اهانت محسوب نمی​شود.

ادامه دارد