یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Monday, February 27, 2006
و اما نظرسنجی وبلاگی
موضوع با مزه‌ای که از دیشب تا حالا فکرم را اندکی مشغول کرده، نظرسنجی وبلاگی است. چه روشی می‌تواند مناسب‌ترین و در عین حال دقیق‌ترین معیار مخاطب شناسی وبلاگ‌ها باشد؟

فرض کنید من و چند نفر دیگر به یک وبلاگ که می‌خواهد نظرسنجی کند، لینک می دهیم. آیا خوانندگان ما چند وبلاگ نیستند که به آن وبلاگ راه می‌یابند و نظرشان را می‌گویند؟ به عبارتی، ناخواسته، نگاه مشترک مخاطبان ما چند تا بیشتر از دیگر وبلاگ‌ها تکرار خواهد شد. مثلا اگر مجموع رجوع به آن وبلاگ ۱۰۰۰ نفر بوده باشد، و نزدیک به ۵۵ در صد بازدیدکننده‌ها از طریق ۳ وبلاگ به آن راه پیدا کرده باشند، آیا یافتن پرتقال‌فروش کار سختی است؟

با این حساب و با توجه به سواد نصف و نیمه اغلب بلاگرها، شاید بتوان راهکار مناسب‌تری برای یافتن میزان مخاطب‌ها، علت رجوع به وبلاگ‌ها، شناخت معیارها و سلیقه‌ها و ... دست یافت.

فکر می‌کنم این روش نظرسنجی به نحوی ناخواسته به نظرسازی شباهت پیدا کند. بای نتایج را دید و تحلیل کرد، شاید من اشتباه کرده باشم...