یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Wednesday, September 29, 2004
وقتی "ماتحت تاثیر" خودمان قرار می گیریم
متاسفانه یا خوشبختانه، وقتی کار جدیدی از آدم سر می زند که از حّد انتظارش بالاتر است، چنان شاد می شود و غرّه که یادش می رود چه ضعف هایی دارد، و چه بدبختی هایی به خاطر آن ضعف ها کشیده است.
ما جماعت نقّاشباشی هم یک جای کارمان عیب دارد و هر روز دچار این مشکل می شویم.

سال ها پیش وقتی در روزنامه همشهری با افشین سبوکی، علی رضا جلوه نژاد ، اسد بینا خواهی، علی جهانشاهی و علی مریخی همکار بودم، با درست کردن ترکیبات جدید در زبان فارسی تفریح می کردیم. این ترکیبات را در جمع دوستانه خودمان به کار می بردیم و می خندیدیم! یکی از این اختراعات، مربوط به زمانی بود که یکی از کاریکاتوریست ها طرحی می کشید و از کار خودش بیش از حد راضی می شد. می گفتیم که طرف ماتحت تاثیر خودش قرار گرفته است.
آنقدر به این ترکیب عادت کرده بودم که یکبار در برنامه ای تلویزیونی وقتی می خواستم در باره تاثیر پذیری از موضوعات صحبت کنم، همین ترکیب را به کار بردم! و بدتر اینکه گمانم برنامه مستقیم هم بود.

الآن وقتی هر از گاهی می بینم خودم یا نویسنده ای یا هر کس خیلی خودش را تحویل می گیرد، ناخود آگاه همین ترکیب کلامی را بر زبان می آورم...

راستی در ایران چند در صد آدم ها ماتحت تاثیر خودشان نیستند؟
1 Comments:
Blogger Peyman said...
خیلی اصطلاح با مزه ای بود. کلی خندیدم. واسه ما هم پیش میاد. یک بار یک چیزی اثبات کرده بودم که اصلا بهم نمی اومد. به قول شما کلی ما تحت تاثیر خودم قرار گرفتم!